web toolsHtml Codes

Monday 28 November 2016

SISTEM PENGOPERASIAN DAN MEMORI


·         ACER

MODEL ASPIRE 4353
                                              
            Komputer riba jenama Acer Aspire 4352 ini menggunakan windows sebagai  contoh sistem pengoperasiannya . Sistem pengoperasian windows ini mempunyai pelbagai version atau edisi . Bagi computer riba ini , version yang digunakan ialah windows 7 Ultimate.







            Pada tahun 2000,Windows 7 Ultimate ini telah diperkenalkan dan digunakan dalam penoperasian computer bermula 22 Oktober 2002.Windows 7 Ultimate ini  merupakan gabungan diantara Windows XP dan Windows Vista . Tetapi , Windows 7 Ultimate ini mempunyai beberapa kelebihan berbanding Windows – Windows sebelumnya. Antaranya ialah , Windows 7 Ultimate ini mempunyai tahap pemprosesan yang lebih baik berbanding Windows Vista.
           



Sistem pengoperasian Window 7 Ultimate ini lebih fokus pada pengembangan dasar Windows dan sokongan pada multi-touch screen dan taskbar. Sistem pengoperasian ini mengguna sistem jaringan peribadi yang dikenali sebagai “Home Group” dan peningkatan sistem pemprosesan yang lebih pantas.Terdapat beberapa aplikasi atau program yang disertakan pada versi sebelumnya dari Microsoft Windows seperti Windows calendar , Windows Mail ,Windows Movie Maker dan Windows Photo Gallery.

MEMORI
Pada bahagian memori pula,  Windows 7 Ultimate ini tidak mampu menampung jumlah memori yang melebihi kapasitinya . Oleh itu ,setiap versi Windows 7 ini mempunyai jumlah kapasiti memori yang berbeza . Hal ini demikian kerana ia dipengaruhi oleh senibina pengoperasian yang digunakan iaitu antara 32 –bits dan 64-bits.

MODEL ACER ASPIRE E5-473G

           Acer Aspire E5-473G adalah notebook multimedia murah dengan komponen semasa. Terima kasih kepada yang berdedikasi Nvidia GeForce 940M GPU, walaupun sesi permainan yang mungkin. Penyelesaian penyejukan, bagaimanapun, mencapai hadnya cantik dengan cepat dan paparan adalah cukup rendah kos juga.



         Acer ini sepenuhnya diolah Aspire E-siri mewakili notebook serba murah dengan nisbah harga prestasi yang baik. Terdapat empat saiz skrin yang berbeza dalam jumlah, bermula dengan peranti 13.3-inci sepanjang jalan sehingga ke besar notebook 17 inci. Kami pun mengkaji kedua-dua versi yang lebih besar Aspire E5-772G (17 inci) dan juga Aspire E5-573G (15 inci). Sekarang kita mempunyai lihat di Aspire E5-473G dengan skrin 14-inci. Peralatan perkakasan pada dasarnya hampir sama dengan adik-beradik yang lebih besar, kerana sekali lagi anda akan mendapat Nvidia GPU berdedikasi selain arus Intel ULV processor.
    


 Selain itu, terdapat cukup banyak persaingan dalam pasaran komputer riba multimedia 15 dan 17 inci, keadaan agak berbeza untuk lebih kecil 14 inci faktor bentuk. Ini saiz paparan secara tradisional terutamanya yang digunakan oleh perniagaan dan tidak komputer riba multimedia. Satu peranti perbandingan bagi unit kajian kami adalah Lenovo ThinkPad E450, yang juga dilengkapi dengan kad grafik yang berdedikasi serta paparan matte. Satu lagi saingan berpotensi adalah Yoga Lenovo 3 14 bahawa kita hanya baru-baru ini dikaji semula dengan kombinasi perkakasan yang sama. Kita berterima kasih sedikit lebih mahal dan lebih serba boleh untuk engsel fleksibel, tetapi ia adalah sangat juga sesuai untuk membandingkan prestasi perkakasan.

MEMORI
    Bahan dari Acer E-siri adalah murah serba boleh yang cukup kuat untuk banyak senario penggunaan. Unit kajian kami dilengkapi dengan Intel ULV CPU dual-core semasa, 8 GB memori dan Nvidia GeForce 940M GPU berdedikasi, jadi ia juga menarik untuk pemain kasual. simpanan yang mencukupi disediakan oleh cakera keras 500 GB, yang juga dilengkapi dengan cache 8 GB SSD. konfigurasi lain pada masa ini tidak boleh didapati.












·         HP
MODEL HP Notebook - 15-ac615tu :

Sistem pengoperasian komputer ini adalah (Windows 10 Home 64). Sistem perisian yang termasuk dalam komputer model ini adalah McAfee LiveSafe. Windows 10 merupakan sistem pengoperasian komputer peribadi yang dilancarkan pada 29 Julai 2015. Matlamat utama windows ini adalah  untuk menyatukan sistem pengoperasian windows di pelbagai produk termasuklah komputer, telefon pintar dan tablet. Windows 10 memperkenalkan semakan kepada antara muka pengguna sistem pengoperasian. 





Windows 10  menyediakan penyepaduan dengan perkhidmatan tambahan Microsoft termasuklah pembantu peribadi pintar Cortana dan Xbox Live. Di dalam sistem pengendalian ini juga, pelayar sesawang lalai baru diperkenalkan iaitu Microsoft Edge yang menyokong sokongan bersepadu untuk log masuk pengecaman wajah dan cap jari serta versi baharu DirectX dan WDDM bagi meningkatkan keupayaan grafik sistem pengendalian untuk permainan.

MEMORI
Memori komputer riba ini adalah 4GB DDR3L SDRAM(1 X 4 GB).







MODEL HP 1000-1401AU

Bagi model ini , ia menggunakan jenis pengoperasian Windows . Windows yang digunakan ialah Windows 8. Pengciptaan Windows 8 adalah bermula pada tahun 2009. Pada Consumer Electronics Show pada Januari 2011, Microsoft mengumumkan bahawa versi berikutnya dari Windows akan menambahkan sokongan untuk perisian dengan mikroprosesor ARM.

Microsoft melancarkan Windows 8 dan perbaikan pada hari pertama Konferensi Build pada 13 September 2011. Microsoft melancarkan Windows 8 Developer Preview (build 8102) pada hari yang sama, yang termasuk SDK dan alat pengembang (seperti Visual Studio Express dan Expression Blend) untuk mengembangkan aplikasi untuk Windows 8 interfasa. Menurut Microsoft, ada sekitar 535.000 muat turun dari preview dalam jangka masa 12 jam pertama pelancarannya .




Windows 8 versi Microsoft Windows (sistem operasi yang dikembangkan oleh Microsoft) untuk digunakan pada komputer peribadi, termasuk rumah dan perniagaan  desktop, laptop, tablet, dan PC home theater. Windows 8 menggunakan versi 6.2 dari kernel Windows NT.
Selain itu, Windows 8 mengambil keuntungan dari teknologi baru atau berkembang seperti USB 3.0, 4Kn Advanced Format, dalam  bidang komunikasi, komputasi awan, dan arsitektur ARM yang rendah. Ini mencukupkan  ciri-ciri baru seperti built-in kemampuan antivirus, proses instalasi yang baru dioptimalkan untuk distribution digital, dan sokongan untuk booting aman (ciri-ciri UEFI yang memungkinkan sistem operasi untuk ditandatangani secara digital untuk mencegah malware dari mengubah proses boot.
Windows 8 dilancarkan untuk penerimaan percampuran. Meskipun reaksi terhadap perbaikan dengan kerja, meningkatkan keselesaan, dan meningkatkan sokongan untuk perisian  touchscreen positif, interfasa pengguna baru dari sistem operasi telah banyak dikritik kerana berpotensi megelirukan dan menyukarkan  untuk belajar (terutama bila digunakan dengan keyboard dan mouse bukan touchscreen). Meskipun kekurangan tersebut, 60 juta lessen Windows 8 telah terjual hingga Januari 2013. Ini termasuk upgrade dan penjualan untuk OEM untuk PC baru.
MEMORI

Memori komputer riba ini adalah 2 GB DDR3.

No comments:

Post a Comment